Istina o mleku
Svako od nas je toliko puta u detinjstvu čuo rečenicu “moraš da popiješ mleko da narasteš zdrav i jak”, a verovatno i današnja deca htela to ili ne moraju da piju mleko.
Ono je bilo ključno za zdravlje naših kostiju i zuba. Ali već duže postavlja se pitanje kakvo je mleko koje danas pijemo a dovedene su u pitanje i njegove osnovne vrednosti važne za ljudsko zdravlje. Sve je popularniji pokret koji tvrdi kako mleko nikako nije zdravo za ljudsku ishranu te da sadrži opasne bakterije, otrove i pesticide, štetne hormone rasta i još svašta…. Konzumacija mleka, navodno, može da uzrokuje niz bolesti među njima i dijabetes, infekciju uha, dermatitis, ekcem i akne, astmu, sindrom iritacije creva, Hrohnovu bolest…
S druge strane ima mnogo istraživanja i stručnjaka koji tvrde kako je mleko zdravo te da bismo ga svakako trebali piti više jer mleko pomaže povećanju unosa proteina i smanjenju unosa šećera. Uz to, konzumiranje kalcijuma kroz mlečne proizvode može da smanji i apsorpciju masti iz druge hrane.
A šta je prava istina?
Tvrdnja br. 1: Mleko pomažeu sagorevanju masnoća
Istina:Možda
U istraživanju sprovedenom na Univerzitetu Tenesi ustanovljeno je da su gojazne osobe koje su tri puta dnevno uzimale mlečne proizvode bogate kalcijumom gubile više masnog tkiva na stomaku nego oni koji su imali sličnu ishranu bez mlečnih proizvoda. Utvrđeno je i da suplementi kalcijuma nisu imali tako dobro delovanje kao mleko. Zašto? Oni veruju da kalcijum pojačava sposobnost tela da sagoreva masnoće, ali neke druge aktivne komponente mleka, kao što su mlečni proteini, dodatno pomažu sagorevanju masnoća.
Tvrdnja br. 2: Pijenje mleka stvara mišiće
Istina: Apsolutno
U stvari, mleko je jedna od najboljih namirnica za stvaranje mišića na celoj planeti. Puno je vrlo kvalitetnih proteina: oko 80 posto kazeina i 20 posto sirutke. Sirutka je poznata i kao “brzi protein” jer se brzo razgrađuje u aminokiseline i apsorbuje u krvotok – odlično za konzumaciju posle vežbe. Kazein se sporije razgrađuje, što je idealno jer telo duže dobija konstantno snabdevanje malim količinama proteina, recimo između obroka ili za vreme spavanja.
Tvrdnja br. 3: Krave dobijaju antibiotike i hormone, pa je mleko zato nezdrava namirnica
Istina: Nije dokazano
Neki naučnici tvrde da mleko krava koje dobijaju antibiotike dovodi do otpornosti na antibiotike kod ljudi. Ali to nije nikada dokazano. Osim toga na muznim farmama se jako vodi računa o govedima koja su u terapiji. Kada su u terapiji to mleko se ne skuplja u sabirnu cisternu i ne prodaje se prerađivačima mleka. Ili bar ne bi trebalo što je često teško za proveravanje. Što se hormona tiče, recesija je u punom mahu, a hormonske injekcije su skupe i samim time ne isplative. Uz to kontrole su prilično stroge. Sprovodi se ispitivanje kvaliteta mleka u laboratorijama, a ta se ispitivanja ne najavljuju proizvođačima. Treba imati u vidu koliko su te kontrole česte i u kojoj meri su laboratorije opremljene za ovakva isitivanja.
Tvrdnja br. 4: Nemasno mleko je puno zdravije od punomasnog
Istina: Ne. Bar ne puno
Većina studija je pokazala da i pijenje punomasnog mleka poboljšava nivo holesterola – iako ne baš onoliko koliko pijenje nemasnog mleka. Postoji i izuzetak: Danski istraživači su otkrili da su muškarci koji su konzumirali hranu bogatu punomasnim mlekom imali malo povišenje LDL holesterola. No, treba napomenuti da su oni pili šest šoljica mleka dnevno, što je jako puno. A čak i tada nivo triglicerida – koji su “zaslužni” za srčane bolesti – smanjila se za 22 posto. Dakle, pijete li dve ili tri šoljice mleka dnevno – bilo da se radi o obranom ili punomasnom mleku, smanjujete rizik od srčanog ili moždanog udara.





